AMI NAGGYÁ TETTE A MAI NAGY DIVATMÁRKÁKAT (2. rész)

Mindannyian szeretjük látni, hogyan frissülnek és hoznak újabbnál újabb ötleteket a nagy divatmárkák, de a legjellegzetesebb és legjobb darabok, amiknek hírnevüket igazán köszönhetik már évek óta a piacon vannak.

Márka: BURBERRY
Jellegzetes darab: Ballonkabát
Eredet:  Thomas Burberry 1856-ban szabadalmaztatta a darabot (vízálló anyagból pedig 1888-ban). A kabát nem volt túl népszerű az I. világháborúig. Ekkor ugyanis az angolok katonai egyenruhájává vált. Nem sokkal ezután a derék öves design módosításra került és eladták a nagyközönség számára a kabátokat.  
Fejlődése: Továbbra is minden Burberry kollekcióban megjelennek a dupla gombsoros kabátok – láttunk már mintásat, szegecseset, bőrből készültet és még rengeteg verziót. Ami az eredeti khaki verziót illeti: a cég egész évben gyártja és értékesíti őket, mint alapdarabot.

Márka: LOUIS VUITTON
Jellegzetes darab: Utazótáska 
Eredet: Nem is gondolnánk, de a mai világ mondhatni legnagyobb táskaforgalmazó cége utazási kellékeket árusító cégként kezdte az az 1850-es években. Vuitton vászonborítású, strapabíró, lapos utazótáskái egyre praktikusabbá és népszerűbbé váltak az idő során. A II. világháború után pedig megkezdték az új fajta, puha oldalfalú, vízálló táskák gyártását és eközben megkapta híres monogramját is. 
Fejlődése: Marc Jacobs designert bízták meg a vállalat bővítésével 1997-ben, aki hű maradt a márkához és megtartotta az LV monogramot, viszont elindult egy újabb vonalon is, és kézitáskákat kezdett el gyártani. A ház jelenlegi vezetője Nicolas Ghesquire, aki kicsit finomított a táskákon lévő motívumokon, de jellegzetes formák megmaradtak.

Márka: HERMÈS
Jellegzetes darab: Selyem sál
Eredet: A mára már luxusmárkává nőtt Hermès kezdetben még lovaskocsikat és azokhoz való felszereléseket készített és három generációt kellett várni arra, hogy megjelenjenek az első sálak 1937-ben.
Fejlődése: Mivel a  Hermès ugyanolyan pontossággal tervez és gyártja a sálakat, mint 77 évvel ezelőtt, a design nem sokat változott és maga az elkészítés sem.  Minden egyes darab 90x90 cm-es négyzet, 65 gramm-ot nyom és 250 selyemgumóból készül. Talán egyedül a használata változott: míg régebben csak a fejükön viselték ezeket a sálakat, manapság már hajpántként, a nyak köré tekerve vagy övként is funkcionálhat.

AMI NAGGYÁ TETTE A MAI NAGY DIVATMÁRKÁKAT (1. rész)

Mindannyian szeretjük látni, hogyan frissülnek és hoznak újabbnál újabb ötleteket a nagy divatmárkák, de a legjellegzetesebb és legjobb darabok, amiknek hírnevüket igazán köszönhetik már évek óta a piacon vannak.

Márka: YVES SAINT LAURENT / SAINT LAURENT PARIS
Jellegzetes darab: „Le smoking”
Eredet: Öt évvel az 1961-es megalakulás után Yves Saint Laurent úgy gondolta a nőkre adja a klasszikus férfi öltönyt. A nők pedig majd’ megőrültek az ötletért, – nadrágkosztüm kalappal és tűsarkúval -  különösen a karcsúsított darabokért.
Fejlődése: Vannak kortárs változatai, amelyek „boyfirend blézer”-ként futnak, de a Saint Laurent Paris (így nevezte át a márkát a jelenlegi kreatív igazgató Hedi Slimane) állandó kollekcióként tekint erre a több, mind 3000 dolláros darabra, amely mindig megállja a helyét a divatban és soha nem válik unalmassá.

Márka: DIOR
Jellegzetes darab: H-vonalú kabát
Eredet: Az egy évtizedes háborús, durva anyagok után az 1950-es években debütált új kabátjával a Dior, ami oly’ fényűző és új volt. Az enyhén angolos szabású, karcsú felsővel, keskeny csípővel és peplum- szerű aljjal megálmodott ruhadarabba azonnal beleszeretett minden divatra éhező nő.
Fejlődése: A kabátnak mindenki behódolt a divatszakmában, a közelmúltban pedig láthattuk egy újragondolt változatban a kifutókon.

Márka: CHANEL
Jellegzetes darab: Tweed zakó
Eredet: Nehéz elhinni, de madamoiselle Coco az ikonikus tweed kabátot nem engedélyezte népszerűsíteni 1954-ig (71 éves koráig), tehát közel 5 évtizedig a kalapbolt megnyitása utánig, pedig több éves hanyatlás után ez a takaros, galléros felsőruházat hozta vissza a divatcéget az élvonalba, és azóta is helyt áll.
Fejlődése: Más Coco által alkotott klasszikus, mint például a gyönysorok, a steppelt táskák és a balerina cipők mellett a tweed zakó fontos eleme minden kollekciónak. Néha neon színekben pompázik, néha tornacipővel viselik, de a vonalvezetés és az anyag mindig ugyanolyan klasszikus, mint a kezdetekkor.

MAGASRA, MAGASABBRA ÉS LEGMAGASABBRA – A MAGASSARKÚ TÖRTÉNETE

Függetlenül attól, hogy az ókori Egyiptomban miért hordták, hogy valaki státuszát jelezte a társadalomba, fájdalmat okozott vagy a szépséget szimbolizálta a történelem során, a magassarkú cipők mára már szinte minden nő gardróbjába bekerültek.

1.  Az ősi magasított talpú cipők (Kr.e. 4000)
Egyes források szerint kutatók egyiptomi sírokban és templomokban magasított lábbelit viselő alakokra bukkantak. Használatuk abban az időben inkább hasznosabb volt, mint elegáns, ugyanis a hentesek viselték leginkább a célból, hogy ne szennyezzék össze lábaikat a feldolgozott állatok maradványaival.

2. Veszélyes lábbelik
Ezek a cipők elnyerték a legijesztőbb cipők díját, amelyek elérhették a közel egy méteres magasságot is. Nagy divattá vált Törökországban, Olaszországban és Spanyolországban. Nem csak státuszt szimbolizáltak, de így kerülték el a nők, hogy szoknyájuk alja sáros legyen. Egy másik, bizarr oka is volt annak, hogy ilyen magas lábbeliket kellett hordaniuk a nőknek, ugyanis ezek megnehezítették a nőt a közlekedésben és nem tudtak elszökni otthonról és nem tudtak olyan erkölcsileg elítélendő dolgot tenni, mint például a tánc.

3. Vörös sarkak (1700-as évek)
A pompás és csábító fűzők mellé piros tűsarok dukált XIV. Lajos uralkodása alatt, hiszen ez volt a nemesség, a hatalom és a gazdagság ismertetőjegye ebben a korban.

4. A modern tűsarkúak (1950-as évek)
Ahogy telt az idő, az elegancia egyre jobban hódított és a háborúk után az ’50-es években újra divatba jöttek ezek a szép cipők. Roger Vivier előlépett 7 cm magas tűsarkúja tervével, a Dior pedig pompás és csillogó lábbelit dobott a piacra.

5. Szupermodell sarkak (1993)
Vivienne Westwood borzalmasan magas platformos cipőkkel állt elő,ezzel elbuktatva a kifutón Naomi Campbellt is. A cipő neve: „Super Elevated Gillie”, szóval az elnevezésében is benne van, hogy tényleg nagyon magas, ami ez esetben egy közel 23 cm-es sarkat és 10 cm-es platformot jelent.

6. Az It-Girl és celeb magassarkúk
A magassarkúk hódítása a mai napig töretlen, de napjaink leghíresebb tervezője, aki divatba hozta a 10 cm-es sarkakat  és mindenki rajong munkáiért az Christian Louboutin.  A hollywood-i sztárok nem is igazi sztárok legalább egy pár nélkül. Jellegzetessége a vörös színű talp. És hogy hogyan járj bennük? Az lényegtelen (a tervező szerint is), a szépségért meg kell szenvedni.